Us heu plantejat mai fer un contracte entre vosaltres i els vostres fills que reguli l’ús del mòbil? Ho heu llegit bé: un document on les dues parts acorden les condicions en què el fill/a podrà utilitzar l’smartphone, tablet o un altre dispositiu a casa? Segurament, cap dels que llegeix aquesta notícia s’ho havia plantejat. Com de ben segur tampoc els havia passat pel cap a les mares i pares que van assistir al taller “Gestionar les pantalles en l’entorn familiar”, organitzat per l’AMPA. La Laura Garcia, que és tècnica de prevenció de conductes de risc en joves de l’ajuntament de Granollers, va respondre a la invitació de l’escola el 28 de maig i ens va donar més recursos per acompanyar els nostres fills i filles en l’ús d’aquests aparells, i com ho hauríem d’abordar des que són ben petits, en prevenció sobretot de possibles problemes que poden aparèixer de cara a l’adolescència.

 

La idea de fer un contracte -evidentment signat per les dues parts- pot ser vàlida perquè de ben petits s’acostumin a fer un ús responsable dels aparells i perquè mentre vagin creixent tinguin més eines per regular-ne el consum. De fet, segons va explicar la Laura, aquesta idea de la piscòloga Katia Velar es pot complementar amb altres suggeriments com la de fer un caixa on cada dia a la nit hi descansen els mòbils, en mode avió per evitar problemes amb les ones. “Encara que ara els vostres fills no tinguin telèfon – assegura la Laura- si veuen que cada dia vosaltres ho feu, serà més fàcil que ells també ho facin quan en tinguin”. Perquè, si volem que els nostres fills no estiguin enganxats tot el dia a la pantalla, hem de començar amb el nostre exemple. Sí, nosaltres també hem de fer l’esforç de deixar el mòbil quan estem amb ells. Com en d’altres xerrades i tallers ens han explicat, “dedicar temps als nostres fills, fer activitats conjuntament, és una de les millors maneres d’educar-los en família”.

 

A la major part dels assistents a la xerrada els inquietava sobretot veure com els nens i nenes -en el cas dels germans està clar que no tots tenen el mateix comportament- estan absorbits per tot allò que els ofereix la pantalla durant el temps que hi són. I com en alguns casos és molt difícil fer-los entendre que el temps s’ha esgotat. “Cada persona és diferent, la personalitat de cadascú i també l’entorn poden potenciar l’addicció” afirma la Laura Garcia. La clau de l’èxit, doncs, està en saber regular l’ús que els nostres petits fan de les pantalles, trobar l’equilibri entre el suport i el control. I per això és important, conèixer les riscos però també els beneficis de telèfons, tablets i demés artilugis que ens connecten a l’univers Internet:

 

RISCOS BENEFICIS
Escletxa sociocultural digital Potencia habilitats
Redueix la comunicació Creació d’identitat
Immediatesa Socialització
Multitasca Coneixement
Conflictes Immediatesa
Identitat Connexions internacionals
Exposició pública constant Aprenentatge cooperatiu

 

Per a saber-ne més:

Sobre Pantalles. Inicativa del Servei de Salut Pública i Consum de l’Ajuntament de Granollers. Ubicats a l’edifici del c. Portalet. www.sobrepantalles.net

http://familiaiescola.gencat.cat/ca/educar-creixer-en-familia/educacio-us-tecnologies/